|
|
 |
 |
| |
Version imprimable |
Une étude d’intervention : l’étude SU.VI.MAX |
Oléagineux, Corps Gras, Lipides. Volume 6, Numéro 3, 228-31, Mai - Juin 1999, Dossier : Etudes épidémiologiques et relations lipides et santé
|
Article gratuit
Summary
|
Auteur(s) : Serge HERCBERG |
Résumé : There is a large body of evidence suggesting that free radical production can directly or indirectly play a major role in cellular processes implicated in atherosclerosis and carcinogenesis. Most epidemiologic data obtained on this topic were based on an observational approach, i.e. ecological studies, case-control or prospective studies. All these studies indicate that a high dietary intake or high blood concentrations of some antioxidant vitamins or trace elements are associated with a reduced risk of cardiovascular diseases and cancer at several common sites. Although the results of these studies are convergent, they merely suggest a relationship at the population and individual level, but do not affirm a causality link. Only intervention studies (randomized trials), by specifically changing antioxidant nutrients intake, can provide conclusive answers. The « SUpplementation en VItamines et Minéraux AntioXydants » (SU.VI.MAX) Study is a randomized double-blind, placebo-controlled, primary-prevention trial designed to test the efficacy of a daily supplementation with antioxidant vitamins (vitamin C, 120 mg ; vitamin E, 30 mg ; and beta-carotene, 6 mg) and minerals (selenium, 100 µg; and zinc, 20 mg) at nutritional doses, in reducing several major health problems in industrialized countries, and especially the main causes of premature death (cancers and cardiovascular diseases). |
Mots-clés : |
|